sreda, 28. april 2010

Pravljica, kot jo pripoveduje glasba (3. del)


Vzrok in posledica

Še eden pokazatelj več, kako glasbena govorica sovpada z govorico sveta.
V našem svetu zelo očitno vse dogajanje temelji na vzročno-posledični zvezi; vse, kar se torej zgodi, naredi, nastane (kot npr. Chagallova slika na desni) ima za svoj obstoj nek vzrok. Začenši z naravo; izhlapevanje vode predstavlja vzrok za nastanek padavin, toplo pomladansko sonce in dež sta vzrok za vzbrst prebujajoče flore. Poznamo razloge za fizično (tudi za nefizično) stvarjenje človeka, vemo da nas kuhalna plošča lahko opeče, če nismo pazljivi, vemo, da jočemo, ker nam je hudo (ali neznansko lepo oz. oboje). Končno, vse kar človek občuti, je posledica nečesa, kar se je zgodilo v svetu zunaj njega ali globlje v njem. Poznanano nam je tudi, da imajo vse bolezni svoj vzrok (in kako naša ljuba medicina, h kateri se v trenutkih nemoči tako radi zatekamo, zdravi samo njegove posledice). Nič, prav nič se torej ne zgodi po golem naključju (čeprav se na na prvi pogled zdi, da je svet vse prepoln nakjučij). A če na dogodke pogledamo z večje časovne perspektive, ugotovimo, da imajo še tista najbolj gola naključja nekje svoj vzrok (in ponavadi izjemno močan). Takšno "naključje" bi lahko ponazorili s hecnim dogodkom, kot je ta: Neko deževno pomladno jutro ste žalostno ugotovili, da vam je zmanjkalo znamk. Sklenili ste, da (kljub slabemu vremenu) odidete na pošto, saj morate še danes poslati pomembna vabila za koncert, ki ga boste igrali čez dva tedna v pomembnem kulturnem središču. Pred vhodom v pošto se, kar od nekod (zdi se iz neba), v vas zaleti nekdo, ki se mu neznansko mudi. Zbije vas na tla in podre v veliko umazano predpoštno lužo. Z umazanega obraza si odstrete potemnele kodre (pozoren opazovalec bi lahko celo ugotovil, da se vam je za desno uho zataknil razmočen cigaretni ogorek), pogledate navzgor in zagledate človeka...človeka, ki ga boste gledali do konca svojega življenja. Še ena neverjetno lepa zgodbica za novo osladno holliwoodsko bonbonjero, ki jo za povrh sladka specialni bonbonček veselega naključja. Vendar, pomislimo bolje...Mar niste že dolgo tega in mnogo krat razmišljali o tem, kako močno si želite nekoga, s katerim bi želeli deliti svoje življenjske "drobnosti"? No, potem takem to le ni bilo takšno veliko naključje, a le posledica vaše dolgo-tleče želje. Pa pustimo zdaj to...
Če je v življenju res tako, da vsak vzrok nosi svojo posledico, potem mora biti takisto tudi v glasbi, saj, kot že nekaj časa vztrajno tolmačim, govorita zelo podoben jezik. Kje lahko zapazimo omenjeno zvezo v glasbi?
Ste že kdaj slišali za obrabljeno besedno zvezo, ki se je vsi učimo že od majhnih nog in katera je v glasbenem šolstvu tako pogosto uporabljeno (če ne izrabljeno) pedagoško orodje: "Vprašanje-odgovor". To ni nič drugega, kot omenjena zveza "vzrok-posledica". Takih primerov v glasbi kar mrgoli...Tako je npr. 4-taktni motiv sestavljen iz dvotaktne misli (vzrok), ki jo v sledečih dveh taktih nasledi nova misel, ki je od prve odvisna (in je njena posledica). V takšni zvezi so grajene številne glasbene misli vsakršnih obsegov (od preprostih melodij pa vse do kompleksnejših glasbenih zamislih, kot so kontrastne teme sonatne oblike ipd.). Potem imamo tu harmonijo in večno igro disonance (vzrok), ki razvezuje svojo napetost v konsonanci (posledica). S celokupnega glasbenega gledišča (ali s posameznih gledišč ritma, harmonije, melodije, polifonije, strukture gl. dela) lahko ugotovimo naslednje (morda najpomembnejše) vzroke - oblikovanje, organiziranje ter povezovanje glasbenih elementov, kar ima za svojo posledico stvaritev celote. Zdi se, da so ti vzroki tudi v človeškem življenju najpomembnejši (oblikovanje, organizacija življenja, povezovanje ljudi za ustvarjanje skupnega dobrega in lepote).
Zelo očitno vzročno-posledično zvezo lahko podobno izluščimo iz igranja instrumenta, ki deluje po naslednjem načelu: misel - gib rok - produkcija zvoka. Misel torej predstavlja vzrok za določen gib, gib je dalje odgovoren za produkcijo določenega zvoka, zadnja pa lahko končno vzbudi človeška čustva, ki spet dalje vzbujajo nove miselne povezave itd.).
Lahko bi se igral in iskal vse mogoče vzroke in posledice, a ni potrebe. Precej jasno je, da je vsak ton na specifičnem mestu zategadelj, ker je logično nasledil vse predhodne. Tako bo kasneje tudi on vzrok (ali del vzroka) za nekaj drugega, kar ga bo nasledilo.
Mar ni tudi v življenju tako, da je vsaka stvar, ki jo naredimo, ki se nam zgodi, logična posledica vseh naših predhodnih misli, dejanj in počutja?
Še nekaj me muči. Kaj pravzaprav je vzrok? Soočenje nasprotij?

Kdaj drugič...

Lep dan vsem skupaj! ;)

Ni komentarjev:

Objavite komentar