četrtek, 15. april 2010

Ali lahko internet, kot prostor skupinskega ustvarjanja glasbe, zagotovi vrhunske glasbene razultate?

Včeraj sem poslušal predavanje nekega mladega univerzitetnega profesorja in raziskovalca s področja, ki si prizadeva uporabiti sodobno tehnologijo za nove načine glasbenega (po)ustvarjanja. Med drugim je bila predstavljena idejo o internetu, kot socialnem okolju za kolektivno glasbeno ustvarjanje. To pomeni, da so se združili ljudje z različnih koncev sveta z namenom, da bi v istem trenutku ustvarili določeno glasbeno stvaritev. Tovrstni poskusi so obsegali ljudi združene v virtualni orkester, jazz band ipd. Slednji so se s pomočjo najnovejših avdio in video naprav (in strokovnjakov za njimi) združili preko svetovnega spleta v želji, da bi ustvarili novo glasbeno izkušnjo. Eden glavnih problemov, ki se je pri tem pojavil, je bil problem latence (zamude zvoka), še posebej velike pri medcelinskih povezavah (ok 90 ms). To v praksi pomeni, da zvok, ki ga ustvarijo glasbeniki v Rusiji prispe v Čile z 90 milisekundno zamudo, kar je za profesionalno glasbeno skupino izjemno moteče oz. skoraj nedopustno. Kakorkoli, načini za preseganje latence se razvijajo in so na dobri poti.
Vendar mene je bolj kot latenca zaskrbelo nekaj drugega. Ali je mogoče ustvariti vrhunski glasbeni izdelek kljub temu, da so glasbeniki fizično ločeni , da so odvisni od naprav, pri katerih lahko pride do napak oz. kljub temu da je glasba zaradi internetnega prenosa digitalizirana? Za izpolnitev vrhunskega glasbenega dosežka v klasični glasbi je izjemno pomembna fizična in energetska povezanost glasbenikov v danem trenutku in v danem prostoru, saj je od le-tega odvisna njihova interpretacija. Taka povezava preko interneta ni možna. Že samo zato ne, ker na drugi strani Atlantika dihajo drug zrak, ker je tam dan, ko je tu noč, ker je tišina v tamkajšnjem studiu drugačna, kot tukaj...itd...Pa še en problem je. Osnovni atom glasbene umetnosti je zvok in le-ta se z digitalizacijo preko interneta vsaj malce spremeni (zgubi na žlahtnosti). Vrhunski glasbeni dosežki pa, kot vemo, posegajo po najdrobnejših tonskih niansah.
Če zaključim, z vidika klasične glasbe je jasno, da internet ne bo mogel postati virtualni oder za poustvarjanje klasičnih del (razen v primeru elektronske klasične glasbe). Imajo pa tovrstni projekti izjemno pomembno glasbeno-socialno noto (čeprav so zaenkrat še izjemno dragi) povezovanja ljudi s celega sveta, spoznavanja in učenja tujih glasbenih kultur, ki jih drugače ne bi mogli srečati ipd.

Ni komentarjev:

Objavite komentar